Četiri varne – prirodna podjela rada

Četiri varne

društvene podjele prema prirodnim sklonostima

Pokušajmo zamisliti naše društvo kao ljudsko tijelo koje ima glavu, ruke, trbuh i noge. Sva četiri dijela neophodna su za pravilno funkcioniranje tijela. Nalaze se u međuovisnom odnosu jer ne mogu pravilno funkcionirati jedan bez drugoga.

Ljudsko društvo dijeli se po istom principu, a sadrži i osnovne elemente zakona triju guna materijalne prirode.

Naš rad definira nas isključivo u materijalnom smislu.

U skladu s radom i gunama, u ljudskom društvu prepoznajemo četiri kategorije (varne):

brahmane
(glava društva, intelektualci, učene i svete osobe, vizionari)

Brahmane su osobe koje se nalaze u guni vrline i odlikuje ih sve što uz to ide: sklonost proučavanju, podučavanju i striktnom slijeđenju vedskih spisa, celibat, odvojenost i predanost Bogu. Ne primaju plaću već dobrovoljne donacije i milostinju. Žive samodostatno, nemaju izravan materijalni interes u društvu i zbog toga su učitelji i savjetnici čitavog društva. Brahmane posjeduju uzvišeno znanje o duhovnim i materijalnim principima, primjenjuju ih u osobnom životu i na taj način sposobni su učiti i savjetovati druge. Kultiviraju besprijekoran karakter i pokazuju svojim primjerom. Visoki moralni i etički standardi neke su od osnovnih karakternih crta brahmane. To zahtijeva doživotan rad na sebi i 24-satnu introspekciju. Dužnosti brahmane detaljno su opisani u Vedama. Brahmana ima najmanje u društvu (jedan posto).

-kšatriye
(ruke društva, administratori, ratnici, menadžeri)

Kšatriye se nalaze uglavnom pod utjecajem gune strasti i vrline. Imaju veliku tjelesnu i mentalnu moć, krasi ih hrabrost, odlučnost, odlike lidera, zaštitnika i menadžera. To im je u prirodi i tome su skloni od rođenja i zato štite društvo od bilo kakvih uznemirenja. Osnovna je dužnost kšatriye ukloniti strah iz srca ljudi svojom fizičkom snagom, vještinom i moći. Zato upravljaju društvom (kralj ili predsjednik, ministri, ratnici, policija, administracija i sl.), vode brigu o pravilnoj zaštiti i raspodjeli prirodnih bogatstava i ubiru porez u svrhu unaprjeđivanja kvalitete života svih ljudi.
Vojska je pod njihovom kontrolom, a brahmane su im neposredni savjetnici, tako da ne zastrane u pohlepu ili okrutnost zbog većeg utjecaja gune strasti.

Kšatriye zbog toga ne donose odluke neovisno i svojevoljno, već prihvaćaju vodstvo i savjete naprednih brahmana. Žive u obilju (ako je višak) jer štite društvo vlastitim životom (plaćena vojska). Kšatriye direktno upravljaju vaišyama i šudrama. Kšatriya ima nešto više (deset posto).

vaišye
(trbuh društva, trgovci, zemljoposjednici, bankari)

Nalaze se uglavnom pod utjecajem strasti i tamasa (neznanja). To su zemljoposjednici koji upravljaju radom na zemlji (na kojoj rade uglavnom šudre), trguju viškovima (za čitavu zajednicu) i bave se bankarstvom (iskrenim i transparentnim, čuvaju i upravljaju zlatom, novcem i ostalim dragocjenostima za čitavu zajednicu). Zbog prirode svoga rada, i vaišye žive u obilju (u ovom kontekstu obilje znači višak proizvoda a ne nužno samo  novac), a zbog utjecaja strasti i nešto tamasa, vezani su za materijalno uživanje i lako padaju pod utjecaj požude, pohlepe i zavisti što može dovesti do neiskrenog poslovanja, varanja ljudi i prekomjernog zgrtanja bogatstva. Zato su pod direktnom upravom kšatriya koji kontroliraju njihovo bogaćenje i raspodjeljuju viškova siromašnijima. U društvu ih ima još više nego kšatriya jer oni hrane čitavo društvo proizvodnjom hrane i ostalih dobara, kao i trgovinom, što omogućuje pravilno funkcioniranje društva. Vaišye čine dvadeset pet do trideset posto društva.

šudre
(noge društva, fizičke i uslužne djelatnosti, glazbenici, glumci, umjetnici)

Šudre se nalaze uglavnom pod utjecajem gune tamasa i nešto strasti. Zbog toga imaju manje razvijenu inteligenciju, pod većim su utjecajem požude i straha pa se sami o sebi ne mogu brinuti. Služe društvo svojim fizičkim radom. Društvo u potpunosti ovisi o šudrama jer oni grade naselja, putove, umjetnine, oplemenjuju kulturni život glazbom, glumom i osobnim služenjem. Kao ni brahmane, ni šudre ne primaju plaću jer ih guna tamasa lako odvuče u grješne djelatnosti (jedenje mesa, opijanje, promiskuitet, kockanje i sl). Kšatriye i vaišye direktno se brinu o šudrama tako što osiguravaju sve što im treba za život. Jedna je od osnovnih dužnosti kšatriya i vaišya velikodušno darivanje šudra koji rade za njih. Tako će se šudri osigurati kuća, zemlja, hrana, odjeća, namještaj, edukacija i sigurnost. Šudre krasi istinoljubivost, čistoća, vjernost i tjelesna sposobnost. Šudra ima najviše u društvu (preko pedeset posto).

Četiri asrama>>>